Markedføring med flyers og foldere
Vi befinder os i en tid, hvor der er rigtig meget fokus på digital marketing. Nærmest som om, at det er den eneste værdifulde disciplin for forretningsdrivende. Men der findes mange måder at skabe opmærksomhed til din virksomhed på, og en af de mest effektive offline metoder er stadig handouts af flyers og foldere.
Forskellen mellem flyers og foldere er ofte til diskussion, men i bund og grund handler det om, at flyeren er en-sidet, men folderen (der også kaldes brochure) er fler-sidet og foldet.
En flyer er ofte båret af en punchline med god stop-effekt, få nøgleinformationer og grafik, der falder i øjnene. Folderen har af gode grunde mere plads til information, hvorfor de naturligvis er mere uddybende og formidler væsentligt flere informationer til læseren.
Planlæg dit budskab
Følgende er gældende for både flyers og foldere. Foldere er blot mere intensive i informationsmængden, men pointerne gælder for begge.
Når du bestiller dit trykte markedsføringsmateriale, vil du naturligvis have den bedst tænkelige effekt. Derfor skal du planlægge din flyer ned i detaljen, så det rette indhold sendes ud til dine kundeemner.
Flyeren er en spændende mulighed, der er velegnet til korte og præcise budskaber. Og det er lige netop ”kort” og ”præcist” er essensen af en vellykket flyer.
Overskrift
Start med at finde en god overskrift. Overskriften må ikke blive for lang og skal naturligvis bære relevant og opsummere emnet. Den må endelig ikke blive indforstået, så test den af på folk uden for din virksomhed. Ofte sker der nemlig det, at vores viden om egne services eller produkter bliver en blind vinkel, der forhindre os i at se produktet fra en udeståendes perspektiv.
Du kan generelt set imødekomme den udfordring ved at udtænke en persona. Din persona er en fiktiv person, der repræsenterer din målgruppe. Du skal derfor forestille dig, at du kommunikere til denne person. Det gør det lettere at holde fokus.
Husk at overskriften har stor indflydelse på, om din flyer bliver læst, så udform en fængende headline, der giver lyst til at læse videre.
Brødtekst
Ligesom det er gældende for overskriften, bør du også holde dit indhold kort og præcist. Naturligvis ikke kort som i en overskrift, men hav for øje, at lange, brogede sætninger er en sikker måde dræbe kommunikationen på. Skriv derfor kortere sætninger, der er ligefremme: altså præsenterer det vigtigste budskab i paragraffen først.
Husk desuden at gøre brug af sprogets dynamik. Skifte mellem at give information, stille relevante spørgsmål og husk også dine opfordringer.
Særligt afslutningsvis er det vigtigt at levere en opfordring, så brugen kan tage næste skridt. En sådan handlingsopfordring kan være mange ting. F.eks.: Få mere information på dinhjemmeside.dk, brug rabatkoden inden 12. maj, Meld dig ind i vores kundeklub og optjen rejsepoint etc.
Det er desuden ofte en god idé at give dit tilbud til kundeemnet en ”sense of urgency”, altså at få din potentielle kunde til at fornemme, at han eller hun skal handle med det samme. Det kan du gøre ved eks. at angive en udløbsdato på din flyer, ved at lokke med en ekstra bonus til de første 500 tilmeldinger og meget mere.
Grafik og billeder
Denne del viljeg holde kort. Sørg blot for, at du følger den visuelle identitet, din virksomhed har. Har du ikke en decideret guideline, så sørg for at der er overensstemmelse mellem dine materialer og hjemmeside som minimum.
Husk at din grafik skal understrege dine budskaber og også fungerer som blikfang. Få derfor altid professionel hjælp, hvis du ikke selv har et grafisk øje.